اخبار بین المللی
شماره: 922
1391/02/26 - 09:56
فقدان ژنی درمرکز تصمیم گیری مغز با بیماری اوتیسم مرتبط است

محققان تغییرات تکاملی را شناسایی کردند که منجر به فعال شدن ژن NOS1 به طور خاص در بخش هایی از مغز درحال تکامل انسان می شود که مراکز مربوط به گفتار و تصمیم گیری را تشکیل می دهند.

به گزارش بنیان به نقل از medindia، مطالعه جدیدی توسط محققان دانشگاه Yale ، الگوی تکامل یافته ازفعالیت های ژنی را درمراکز تصمیم گیری و زبان آموزی مغز انسان نشان دادند که در نوعی ازاختلال اوتیسم از بین رفته است.
Sestan Nenad، استادیارنوروبیولوژی درموسسه کاولی دانشگاه Yale و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: مکانیسم های تکاملی مشابهی که ممکن است استعداد توانایی های شناختی شگفت انگیز را به ما دهد، همچنین می تواند ما را مستعد ابتلا به اختلالات روانی مثل اوتیسم کند.
 این یافته ها در نشریه Cell ارائه شده است.
Kenneth Kwan ، نویسنده مطالعه و سایرهمکارانش تغییرات تکاملی را شناسایی کردند که منجر به فعال شدن ژن NOS1 به طور خاص در بخش هایی از مغز درحال تکامل انسان می شود که مراکز مربوط به گفتار و تصمیم گیری را تشکیل می دهند. این الگو از فعالیت NOS1 توسط پروتئینی به نام FMRP کنترل می شود ، در سندرم X شکننده( یک اختلال ناشی از نقص ژنتیکی کروموزوم X ) تولید FMRP مختل شده است. سندرم X شکننده که نوعی ناتوانی فکری ارثی پیشرونده است که از شایع ترین علت های اوتیسم نیز می باشد. از دست دادن فعالیت NOS1 ممکن است در بسیاری از نقص های شناختی که افراد مبتلا به سندرم X شکننده از آن رنج می برند ، از قبیل ضریب هوشی پایین تر، کمبود توجه و تاخیر درگفتار و زبان نقش داشته باشد.
الگوی فعالیت NOS1 در این مراکز مغزی درمغز در حال تکوین موش رخ نمی دهد این نشان می دهد که سازگاری تکاملی اخیر احتمالا در ارتباطات مدارهای عصبی برای توانایی های بالاتر شناختی مهم است. این مطالعه همچنین دیدگاه هایی را درمورد اینکه چگونه نقص های ژنتیکی در ابتدای تکوین، می تواند منجر به اختلالاتی مانند اوتیسم شود که علائم آن پس از تولد ظاهر می شود، فراهم می کند.
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved